فهرست مطالب

نشریه جستارهای نوین ادبی
سال چهل و ششم شماره 4 (پیاپی 183، زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید مهدی زرقانی، محمد جواد مهدوی، مریم آباد * صفحه 1

    این مقاله به بررسی استعاره هایی می پردازد که با محوریت بن مایه عشق در غزلیات سنائی آمده اند. مبنای نظری مقاله، نظریه استعاره های مفهومی است که استعاره را از حد شگردی بلاغی به سطح ابزاری برای تفکر و شناخت ارتقا داده است. در ابتدا گزارش دقیقی از استعاره های عشق در غزلیات سنائی ارائه داده ایم. آن گاه استعاره ها را بر اساس نوع مضمون به سه گروه تقسیم کرده ایم: استعاره هایی که تصویر روشنی از عشق ارائه می-دهند، آن ها که صفات و ویژگی های منفی برای عشق اعتبار کرده اند و استعاره های دوپهلو. سپس به تحلیل شناختی هر گروه پرداخته ایم. پایان بخش مقاله بررسی شگردهای بلاغی سنائی در ساختن استعاره ها عموما و استعاره های شناختی خصوصا است که کمک می کند از زاویه ای دیگر، استعاره های مفهومی عشق در شعر سنائی را بررسی کنیم. بخش پایانی مقاله در عین حال نشان میدهد که چطور با تغییر زاویه دید، می توان به تحلیل های گوناگون و گاه ناهمگون رسید.

    کلیدواژگان: سنائی غزنوی، استعاره های شناختی، غزل عرفانی، عشق
  • علی ضیاالدینی، مهین دخت فرخ نیا صفحه 31
    یکی از جنبه های غالب در آثاری نظیر سیرالعباد و رساله الغفران، که مبنای روایی در آن ها سفر روح است، فرجام شناسی است. در این جستار مطالعه این موضوع، با گذری بر مفهوم فرجام شناسی و نگاهی مختصر به انعکاس آن در باورهای ملل و ادیان مختلف آغاز گردیده و با بررسی تطبیقی سیرالعباد و رساله الغفران در سه قطب فرجام شناسی یعنی فرجام شناسی در ساختار کلی روایت، استفاده از رمزهای عالم ماده و بهره گیری از مبانی عقیدتی، جهت نیل به اهداف تحقیق ادامه یافته است. مقایسه این دو اثر بر اساس مکتب آمریکایی در حوزه مطالعات تطبیقی صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: مناظره، فرجام شناسی، معادشناسی، سیرالعباد، سنایی غزنوی، الغفران، ابوالعلاء معری
  • فرزاد قائمی صفحه 61
    آیین های سالانه مرگ و تولد دوباره خدای نباتی، هسته ای بنیادین در فرهنگ های پیش تاریخی و بستری بوده است که عاشقانه های تراژیکی را با محوریت بغ بانوی باروری یا جانشین انسانی اش و ایزد- قهرمان شهیدشونده همتای او سامان داده است. این روایات ارتباطی تناتنگ با اولین تفکرات ذهنی بشر درباره چرخه زمان، تسلسل ادوار تقویم و اعتقاد به تکرارپذیری مرگ و تولد طبیعت در نقاط عطف این چرخه دارد. این روایات الگویی جهانی دارد که در ادبیات حماسی فارسی با داستان سیاوش و سودابه و در پیشینه اساطیری این داستان با اسطوره هبوط ایزد رپیهوین به زیر زمین (همراه با زمستان) و نقش او در حفظ زایایی زمین و گرمای آب ها و خروج او (همراه با بهار و بازگشت خرمی به طبیعت) مرتبط است؛ بخش اول این الگو با هجرت و مرگ سیاوش و بخش دوم با بازگشت کیخسرو سنجیدنی است.
    کلیدواژگان: سیاوش، رپیهوین، آیین های سالانه مرگ و تولد دوباره خدای نباتی، نوروز، الهه باروری، کیخسرو
  • لیلا صادقی صفحه 87
    «رمان در داستان» ژانری است که در آن داستان های کوتاه یک مجموعه به شیوه های متفاوت با یکدیگر در ارتباط قرار می گیرند و با اسم ها و طبقه بندی های متفاوتی حدودا از 1914 شکل گرفته، اما در ایران از 1348 با مجموعه داستان آذر، ماه آخر پائیز آغاز به حیات می کند و سپس نوعی جدید در این ژانر به نام «داستان کلان» با مجموعه داستان شکار سایه شکل می گیرد. موضوع این پژوهش ارائه تعریفی از داستان کلان به عنوان ژانری فرعی از «رمان در داستان» است که به ساختارهای طرح واره ای مشابه موجود در داستان های متفاوت یک اثر گفته می شود و از پیرامتن اثر به متن داستان های متفاوت منتقل شده، درنتیجه به واسطه بازسازی طرح واره ای و ارائه چیدمان متنی خاص باعث انسجامی زیرساختی در کل و ایجاد داستانی کلان ناشی از مجموع کل داستان های اثر می شود.
    کلیدواژگان: داستان کلان، رمان در داستان، پیرامتن، طرح واره، ابراهیم گلستان
  • محمدرضا روزبه، قدرت الله ضرونی صفحه 111
    مناظره سرایی از شیوه ها و شکل های فرعی شعر فارسی است. شاعران مناظره پرداز، اغلب این قالب ادبی را برای طرح و تبیین مفاهیم تغزلی، تعلیمی (پند، اخلاق، حکمت، و...) و گاه اجتماعی به کار گرفته اند. به رغم بی اعتنایی یا کم توجهی اغلب شاعران امروز به این شکل ادبی، شفیعی کدکنی، شاعر و پژوهشگر دانشگاهی معاصر، در پاره ای از آثارش از این فرم شعری بهره جسته است. در این پژوهش ضمن ارائه تعاریف و تقسیم بندی انواع مناظره و بیان تفاوت های موجود میان مناظرات شعر کلاسیک و شعر نو، در پی پاسخ به این پرسش بوده ایم که مناظره های شفیعی کدکنی چه تفاوت هایی با مناظره های قدما دارد و نوآوری های وی در این حیطه چه ابعاد و اوصافی دارند. یافته های این تحقیق نشانگر آن است که شاعر، به مدد دید و ادراک امروزی و با بهره گیری از پاره ای شگرد های تازه و ابتکاری در حوزه های شکل، محتوا و... روحی نسبتا تازه در کالبد این قالب کلاسیک دمیده و ظرفیت های تازه ای از آن را ارائه کرده است.
    کلیدواژگان: مناظره، شکل و محتوا، مکالمه، نوآوری، شفیعی کدکنی
  • لیلا سیدقاسم صفحه 135
    از آنجا که آرایش واژگانی در تاریخ بیهقی برخلاف نثر امروز بسیار منعطف است و نیز گاه بنا بر اقتضای حال تغییر می کند، می توان از آن به عنوان ابزاری بسیار ویژه در تصحیح انتقادی متن بیهقی و متون نظیر آن که آرایش واژگانی منعطف دارند بهره برد. برای این منظور ابتدا باید ساختار جمله ای را که از حیث آرایش واژگانی در دو نسخه متفاوت است، تعیین کرد و با آمارگیری در کل متن به آرایش واژگانی معیار برای آن جمله پی برد، ضمن این که باید اقتضائات حال را نیز در نظر آورد و آن گاه تصمیم گرفت که ساخت جمله در کدام نسخه به شیوه معمول نویسنده یا به اقتضای حال نزدیک تر است. این شیوه در تصحیح انتقادی تاکنون لااقل به شکل رسمی سابقه نداشته است. برای نشان دادن کاربرد آرایش واژگانی در تصحیح انتقادی، نمونه هایی از جملات در چاپ یاحقی و سیدی با چاپ فیاض مقایسه خواهد شد.
    کلیدواژگان: آرایش واژگانی، تصحیح نسخه، تاریخ بیهقی، چاپ یاحقی و سیدی، چاپ فیاض
  • سمیه تکر صفحه 149
    سنایی شاعری است که از شعر او شاعران فراوان تاثیر گرفته اند و تاکنون پژوهش های مختلفی درباره آثار و افکار او صورت گرفته است. با نگاهی گذرا به این پژوهش ها، به موضوع ها و عنوان های تکراری بر می خوریم که به علت بی اطلاعی محققان باعث به هدر رفتن سرمایه، وقت و زحمات فراوان گشته است. از آنجا که آگاهی از آثار پیشین و مطالعه آنها در انجام پژوهش های تازه و کارآمد است؛ مجموعه های مقاله شناسی و کتاب شناسی جایگاهی ویژه در امر تحقیق و پژوهش دارند. یکی از مطالعات اثر بخش در باب سنایی، شناخت مقالاتی است که راجع به او وآثارش از قبیل حدیقه الحقیقه، سیرالعبادالی المعاد، دیوان و... به چاپ رسیده است. این پژوهش به نام شناسی مقالات منتشر شده در مجلات دانشگاهی و مجلات علمی پژوهشی پرداخته، مقالات را از لحاظ موضوعی طبقه بندی خواهد کرد و نتایج آماری تحقیق شامل نمودار موضوعات مورد پژوهش در مقالات را ارائه خواهد داد.
    کلیدواژگان: سنایی، مجلات، مقاله، آثار، افکار
|
  • Seyyed Mehdi Zarghani, Mohammad Javad Mahdavi, Maryam Abad Page 1

    This article studies the metaphors in Sanā''ī’s ghazals with the pivotal theme of love. The theoretical basis of the article is the theory of conceptual metaphor which has elevated metaphor from a mere rhetorical technique to a device of cogitation and cognition. At first، we present the principles of the theory considering the key words and terms coined by cognitive linguists and then give a detailed account of love metaphors in Sanā''ī’s poems. Next، based on the thematic type، we categorize the metaphors into three groups: the metaphors which express a positive view of love، the ones which designate love as having negative characteristics and features and the double-edged metaphors. Subsequently، we analyze each group cognitively. The next entry is the aesthetic and rhetorical study of the metaphors under which we elucidate the main techniques as employed by Sanā''ī، the innovator of the rhetoric of mystical ghazal.

    Keywords: Sanā'ī Ghaznavi, conceptual metaphors, mystical ghazal, love
  • Ali Ziaoddini, Mahindokht Farrokhnia Page 31
    Eschatology is a dominant theme in Sanā''ī Ghaznavi’s Seir al-Ebād and Abul ʿAla Al-Maʿarri’s Risālat al-ghufrān - two works from the world of Islam in which the narrative structure is based on the journey of the soul. This study examines the concept of eschatology and briefly deals with the beliefs of different cultures and religions. It then proceeds with the study of three aspects of eschatology in the two mentioned works. The study includes eschatology in the narrative structure of the works، eschatological symbols، and ideological beliefs underlying the notion of eschatology.
    Keywords: Abul ʿAla Al Maʿarri, Risālat al ghufrān, eschatology, Sanā'ī Ghaznavi, Seir al Ebād
  • Ghaemi Farzad Page 61
    In the prehistoric cultures، the annual ritual of death and re-birth of the vegetation god is a fundamental myth of the tragic romance about the relationship between the god and the fertility goddess or her human counterpart and her mate: the martyr lord- hero. Such accounts are closely linked with the early man’s thoughts concerning time cycle، the cyclical sequence of the calendar and the belief in the repeatability of the nature’s cycle of death and birth. These narratives have a universal pattern and in Persian epic poetry are connected with the story of Syavash and Sudabeh، primarily originating from the mythological account of the same story. The story is connected with the myth of Rapihwin’s descent into the underground (along with Winter) and his role in the preservation of nature، the warmth of waters and the fertility of earth and his subsequent return (along with Spring and rejuvenation of nature). The first part of this pattern is comparable with migration and mortality of Syavash and the second part with the return of Kai Khosrow.
    Keywords: Syavash, Rapihwin, annual rituals of death, rebirth, vegetation god, Nowruz, fertility goddess, Kai Khosrow
  • Leila Sadeghi Page 87
    Novel-in-stories which came into life around 1914 in western literary tradition has been considered a new genre in which different short stories are connected in a number ways. It has assumed different names and has been classified differently because of the various types of uniting tools used for creating the linked stories. In Iran، although Ebrahim Golestan’s first linked stories took the first step in 1969، his second short story collection went beyond the classification and created a new sub-genre called macrofiction. This paper is going to show what macrofiction is and how it can be formulated. According to this study، macrofiction is a sub-genre of novel-in-stories in which a similar schema in a number of short stories is transferred from the paratext. Consequently، the schema of one space as input 1 projects its features to the elements of another space as input 2. The short stories of a collection have a schematic string for blending and uniting a number of totally different stories. As a final point، macrofiction is made by textual schema refreshment and connects the stories in a coherent way.
    Keywords: Macrofiction, novel, in, story, paratext, schema, Ebrahim Golestan
  • Mohammadreza Roozbeh, Ghodratollah Zarouni Page 111
    Débat is one of the genres in Persian poetry. The poet employs this literary form to develop and express lyrical and didactic concepts (e. g. wisdom literature) and، at times، social themes. In spite of the fact that most of the modern poets ignore or do not pay enough attention to this literary form، Shafiei Kadkani، a current university poet and researcher، makes much of its potential in some of his poetry. In this research، while discussing the differences between classical and new forms of the genre، we particularly try to elaborate on the ingenious variations of the form in Shafiei Kadkani’s poetry. Results of this research show that the poet inspires a fresh soul into the corpse of the genre by introducing new insights and using some original techniques both in form and content.
    Keywords: Débat, form, content, conversation, innovation, Shafiei Kadkani
  • Leila Seyedghasem Page 135
    Unlike modern prose، the prose of Tarikh-e Beyhaghi is highly flexible and at times varies based on the expediency factor; hence، it can be used as a very special tool in critical recension of Beyhaghi’s text and those with similar characteristics. To this end، the structures of those sentences different in two editions are determined; then by calculating the frequencies of those structures in the whole text، normal word orders are recognized. Expediency factor is also taken into account at the same time. This enables us to decide which sentence structure is closer to the normal style. This method of critical recension is unprecedented. To demonstrate how word order can be employed، we extract some sentences from Yahaghi and Seyyedi editions and compare them to that of Fayyaz
    Keywords: Word order, editing manuscripts, Tarikh, e Beyhaghi, Yahaghi, Seyyedi edition, Fayyaz edition
  • Somaye Takor Page 149
    Anonymous poet of great poets influenced his poetry and ever a variety of research and thinking about the work he has done. This research looked at the and to as duplicate and we eat on due to lack of knowledge cause wasting money، time and hard is gone.. Because of their knowledge of previous works and new research and efficient collection of articles geological studies and books have a special place in the research. A study on the effect of Anonymous، knowing that articles about him as Vasarsh Hdyqh Alhqyqh، Syralbadaly Almad، Court and… Published.. In the name of research articles published in scholarly journals and magazines discusses scientific research، the papers will be classified in terms of thematic classification
    Keywords: Sanaee, magazines, articles, works, thoughts